گرافت‌های پوستی می‌تواند فرد را  از تزریق داروی GLP-1 برای کنترل دیابت نوع 2 بی نیاز کند

4 اوت 2017- گرافت‌های پوستی تهیه شده با کمک مهندسی ژنتیک می‌تواند به مدیریت قندخون و وزن بدن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بدون نیاز به تزریق داروهای GLP-1 کمک کند.

 دانشمندان دانشگاه شیکاگو از یک تکنولوژی جدید ویرایش ژنی بنام [1]CRISPR  در این تحقیق استفاده کردند.

موشهای مورد مطالعه در این تحقیق با رژیمی که موجب القاء چاقی و دیابت نوع 2 می‌گردید، تغذیه شدند و سپس به این موشها گرافت‌های پوستی پیوند شد. این گرافت‌های پوستی شامل سلولهای پیش سازی اجدادی بودند کهنوعی سلول بنیادی است که می‌توان آنها را به انواع خاصی از سلولها تبدیل نمود. در این مورد سلولهای پیش ساز اجدادی(progenitor cells)برای تبدیل به سلولهایی برنامه‌ریزی شدند که می‌توانند هورمون GLP-1[2]را تولید و ترشح کنند.

داروهای گروه GLP-1بطور گسترده‌ای برای کنترل بیماری دیابت نوع 2 استفاده می‌شوند اما درحال این داروها بصورت تزریقی در اختیار بدن بیمار قرار می گیرند، این خانواده ‌ی دارویی با تحریک  ترشح انسولین پس از صرف غذا، موجب کاهش مقدار قند خونی می‌شود که ناشی از ترشح هورمون گلوکاگون بوده است، علاوه بر این GLP-1موجب کند شدن هضم غذا شده و اشتها را سرکوب می‌کند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که 80 درصد از این گرافت‌های پوستی با موفقیت پیوند شده و به کاهش قندخون و کاهش وزن بدن موشها کمک می‌کنند.

اگر این تکنیک جدید در انسان بخوبی عمل کند، می‌تواند فواید داروهای GLP-1را بدون نیاز به تزریق این داروها به بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 القاء کند. محققان از موشهایی استفاده کردند که دستکاری ژنتیکی نشده بودند زیرا موشهای نوع wild(وحشی و بدون دستکاری ژنتیکی) دارای سیستم ایمنی بسیار مشابه با سیستم ایمنی انسان هستند، درنتیجه، محققان توانستند عکس العمل سیستم ایمنی را به گرافت‌های پوستی بررسی کنند تا از وجود پاسخ‌های ایمنی که ممکن است انسان را تحت تأثیر قرار دهد، آگاه شوند.

 نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Xiaoyang Wuشرح داد که تیم این تحقیق از گرافت‌های پوستی  استفاده کردند، زیرا "پوست" یک ارگان هدف جالب توجه است که روشی قابل اجرا و ایمن و با دوام برای تحویل GLP-1از طریق انتقال ژن سوماتیک است. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Cell Stem Cell   منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/crispr-skin-grafts-may-prevent-people-with-type-2-diabetes-taking-regular-injections-97307538.html

 



[1]clustered, regularly interspaced, short palindromic repeat

[2]glucagon-like peptide-1